שבת, 18 מאי, 2024

3 סיבות לבחור בקרנות סל לתיק ההשקעות שלכם

.
צילום: Shutterstock

כשמחליטים להיכנס לשוק ההון, עומדות בפנינו מספר אופציות להשקעה: השקעה במניות באופן ישיר, השקעה במדדים מובנים או דרך קרנות נאמנות. אז מה עדיף? ולמה יש להשקעה במדד יתרונות מובנים שיכולים להוביל לתשואה גבוהה יותר?

כאשר בונים תיק השקעות, חשוב להקפיד לבנות אותו באופן מאוזן ונכון, כדי למקסם את פוטנציאל התשואה ביחס לסיכון שאתם לוקחים.

את שלל מכשירי ההשקעה הקיימים בשוק ניתן לחלק באופן גס לשני חלקים: מכשירים אקטיביים בהם נעשית בחירת השקעות פרטנית, למשל קרנות נאמנות, ומכשירי השקעה פסיביים עוקבי מדד, המבטיחים לכם את תשואת המדד אחריו הם עוקבים. כאן ריכזנו את שלוש הסיבות העיקריות לכך שכל תיק השקעות חייב לכלול מכשירי השקעה פסיביים.

1. גיוון

תיק השקעות שבנוי נכון הוא תיק השקעות מגוון. כך, סכומים שונים חשופים לסיכונים שונים, ובעוד שבחלק מהתיק יהיו הפסדים, חלק אחר יכול להשיא תשואה גבוהה. ישנם כמה סוגי גיוון שנדרשים לבניית תיק מאוזן. הסוג הראשון הוא פיזור בין מכשירי השקעה שונים: חלק יהיה מושקע במכשירי השקעה מחוץ לבורסה, חלק בתוך הבורסה, חלק קטן אפילו בבנק או במזומן. כך, אם יהיה משבר בבורסה, החלקים האחרים לא יפגעו.

הסוג השני הוא פיזור בין אפיקי השקעה שונים: כאשר אתם משקיעים בבורסה חלק מהתיק יהיה חשוף לאג”ח, חלק למניות, חלק בארץ וחלק בחו”ל. סוג הגיוון השלישי הוא בתוך כל אפיק. בחרתם להשקיע במניות? תשקיעו בסקטורים שונים, בחברות גדולות, בחברות קטנות ובחברות שאין קורלציה בניהן – כך שאם יש אירוע שמשפיע לרעה על אחת, הוא לא יפגע בשנייה.

קרנות סל שעוקבות אחרי מדדים, מספקות פיזור ברמה גבוהה: כל מדד כולל מגוון רב של חברות, כך שההשקעה מתפזרת בצורה רחבה מאוד, ובהתאם הסיכון בתיק פוחת. כך למשל, אם אתם סבורים שכלכלת ישראל תזנק בשנה הבאה – השקעה במדד ת”א 125 תיתן לכם השקעה בכל 125 החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה בתל אביב, כל אחת על פי חלקה במדד. או אם אתם סבורים שתחום הטכנולוגיה יהיה תחום לוהט בשנה הקרובה, אבל אינכם יודעים להעריך אילו חברות יבלטו ואילו לא – השקעה במדד ת”א טכנולוגיה תיתן לכם פיזור בין כל החברות הנכללות במדד.

כיום, חברות המדדים מייצרות מדדים כמעט על בכל תחום, בכל פיזור גיאוגרפי, ובכל חלוקה אפשרית. כך, השקעה במדדים למעשה מאפשרת לכם להגיע לכל השקעה בה אתם מעוניינים.

2. בטווח הארוך, המדד מנצח

פעם אחר פעם, התוצאות בשטח מראות: בטווח הארוך, כמעט בלתי אפשרי לנצח את המדד. האם ניתן לעשות זאת? אם אתם משקיעים את כל מרצכם וזמנכם באנליזה עמוקה ומדוקדקת אחרי חברות, בהתעדכנות שוטפת בשווקים, ובמעקב בזמן אמת אחרי ההתרחשויות – אולי, בשנים מסוימות, בחירת מניות ספציפיות תניב יותר מהמדד. אבל בטווח הארוך כנראה שלא.

לכן, אם אתם חושבים שהשוק האמריקאי יעלה – קנו את מדד S&P 500, אם אתם מאמינים באנרגיה ירוקה – השקיעו במדד הרלוונטי, ואם אתם חושבים שחברה כזו או אחרת תצליח – אפשר לתבל את תיק ההשקעות גם במניות פרטניות, בתוספת למדדים.

3. עלות

הרווח שלכם בסוף היום הוא התשואה שאתם משיגים על ההשקעות, פחות דמי הניהול או העמלות ששילמתם במהלך ההשקעה. ככל שההשקעה אגרסיבית יותר, למשל השקעה במניות – דמי הניהול במכשירי החיסכון האקטיביים גבוהים לאין שיעור מדמי הניהול במוצרים הפסיביים העוקבים אחרי מדדים. מכיוון שמבחינת תשואה אין לאורך זמן יתרון בהשקעות האקטיביות, בחירה במדדים וניהול זול של תיק ההשקעות ישאירו בידיכם בסוף היום יותר כסף.

לסיכום, אם בעבר מכשיר ההשקעה הפסיבי העיקרי היה קרנות סל, היום הגופים המוסדיים מציעים מסלולים פאסיביים גם בקרנות ההשתלמות, בקרנות הפנסיה ובתיקים מנוהלים. הסטת חלק מהכסף למסלולים אלו יכולה לשפר את ביצועי החסכונות שלכם, רק דאגו להתמקח על דמי הניהול, שישקפו את עלות ההשקעה הפאסיבית.  

כתבות נוספות:

רוצים לקבל למייל עדכונים בנושאי נדל”ן, כסף והשקעות?

הירשמו לניוזלטר שלנו –

דילוג לתוכן