שבת, 27 אפריל, 2024

רוצים להתעשר? אלה הספרים שאתם חייבים לקרוא

.
צילום: Shutterstock

בדרך לעושר המובטח כנראה צריך להשקיע לא מעט עבודה קשה, אבל הצעד הראשון הוא פשוט יחסית: לקרוא אחד או יותר מספרי העזרה העצמית שנועדו למתעניינים בפיננסים והשקעות. אלה 10 הספרים המומלצים

בגיל 20, 30, 40 או 50 – לא מעט ישראלים וישראליות מתעוררים בוקר אחד ומבינים שהם רוצים יותר: יותר כסף בחשבון הבנק.

אז אמנם כולנו רוצים יותר, אבל האנשים האלה גם מוכנים לשנות את חייהם לצורך כך. אבל לפני שיוצאים לדרך, הם מחפשים מישהו שידריך אותם וילמד אותם איך להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמם, מה ההרגלים שכדאי לסגל וממה כדאי להיפטר, ואיך לבנות תוכנית ליעד הנכסף. ברשימה שלפניכם, 10 ספרי חובה לכל מי שמתעניין בהשקעות והשכלה פיננסית.

1. אבא עשיר אבא עני / רוברט קיוסאקי ושרון לכטר

ככל הנראה, זהו הספר המוכר ביותר בז’אנר. קיוסאקי, איש עסקים יפני-אמריקאי, שאב השראה ממשפחתו וחבריו בכתיבת הספר: אביו הביולוגי, “האבא העני”, היה שכיר שרצה לטפס בסולם הדרגות, ואילו אביו של חברו הטוב, “האבא העשיר”, לא רצה להיות שכיר, אלא בעלים של חברה. בספר, מסביר קיוסאקי לקוראים איך להימלט מ”מרוץ העכברים” התאגידי ולגרום לכסף לעבוד בשבילם, במקום לעבוד בשבילו.

2. חשוב והתעשר / נפוליון היל

אחד הספרים הוותיקים בז’אנר, שיצא לאור ב-1937, שנים ספורות לאחר השפל הכלכלי הגדול בארה”ב. היל, אחד הראשונים שכתבו ספרי “עזרה עצמית”, מונה בספר 13 עקרונות שמנסיונו, היו אלה שסייעו לאנשים עשירים להגיע להצלחה. בין העקרונות הללו אפשר למצוא תכנון מאורגן, עבודה בצוות, אמונה ועוד.

3. כיצד תרכוש ידידים והשפעה / דייל קרנגי

קרנגי, ידידו של היל, כתב את אחד הספרים המשפיעים ביותר בתחום, שפורסם כבר ב-1936. בספר פורס קרנגי את משנתו, לפיה הדרך לצבור עושר ולהגיע להצלחה, עוברת בלבבותיהם של אנשים רבים ככל האפשר. הוא מסביר כיצד לרכוש ידידים רבי השפעה, על ידי כך שנשתדל לעזור לכל מי שאפשר, נשמש אוזן קשבת ובאופן כללי, נהיה נחמדים וחביבים, כל הדרך למעלה.

4. 4 שעות עבודה בשבוע / טימותי פריס

יש מי ששואפים להחזיק מיליונים רבים בחשבון הבנק ופרארי או שתיים בחניית הווילה, אבל הספר של פריס מדבר לקבוצה אחרת: של אלה מאיתנו שמעדיפים לעבוד כמה שפחות שעות, תמורת תגמול גבוה ככל האפשר. פריס, המתגאה בכך שהגיע מהכנסה של 40,000 דולר בשנה עם 80 שעות עבודה בשבוע, להכנסה של 40,000 בחודש עם 4 שעות עבודה בשבוע, מגלה את הסודות למיקור חוץ ולייעול העבודה, כך שתוכלו לגור על אי קסום ולהסתפק במעט שעות עבודה, אם בכלל.

5. איך זה שהאידיוט הזה עשיר ואני לא / רוברט שמין

שמין בוחן תופעה מוכרת – כולנו מכירים מישהו שהצליח להתעשר, למרות שעל פניו, לא נראה שהוא מוכשר, חכם או חרוץ יותר מהממוצע. שמין מסביר איך קובעים יעדים להצלחה, כיצד לבנות עסק משלנו, מה ניתן ללמוד מ”אידיוטים עשירים” ומדוע כל אחד יכול להרוויח מיליונים.

6. מצוינים: ממה עשויה הצלחה / מלקולם גלדוול

גלדוול, עיתונאי קנדי, בוחן בספר את הגורמים שעוזרים לאנשים להגיע להצלחה רבה יותר לעומת אחרים – לאו דווקא בעסקים. בין היתר, כותב גלדוול על הביטלס, ביל גייטס, שחקני הוקי קרח וגם מדענים בולטים. הספר טבע את “כלל 10,000 השעות” – לפיו 10,000 שעות תרגול במיומנות כלשהי, הן המפתח להצלחה.

7. האיש העשיר ביותר בבבל / ג’ורג’ ס. קלאסון

התרבות הבבלית אמנם שגשגה לפני 4,500 שנה, אך בספר זה שיחגוג בקרוב 100 שנה (יצא לאור ב-1926), המחבר משתמש במשלים מהתרבות הבבלית, כדי לעמוד על העקרונות ההכרחיים לניהול משק בית ו/או עסק כלכלי כך שיפרחו. בין העקרונות הללו – כיצד להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות, הצורך בגידור סיכונים, חשיבות החיסכון ועוד.

8. המשקיע הנבון / בנג’מין גרהאם

אחד הממליצים המעניינים ביותר על ספר זה, שפורסם לראשונה ב-1949, הוא לא אחר מגורו ההשקעות וורן באפט, שאמר כי זהו “הספר הטוב ביותר על השקעות שנכתב אי פעם”. הספר מציג את עקרונות הבסיס למסחר בבורסה ובניית אסטרטגיית השקעות, לצד סיפורים שקרו באמת, והלקח החשוב שניתן ללמוד מהם.

9. הכסף או החיים / ג’ו דומינגז, ויקי רובין

נקודת מבט שונה מעט מביא עמו הספר הזה, שלאו דווקא מעודד אותנו להרוויח יותר ולטפס במעלה הסולם. במקום זאת, הספר קורא לנו להתבונן היטב בהכנסות שלנו לעומת ההוצאות, ושואל האם אכן כדאי לעבוד כל כך קשה, רק כדי שרוב הכסף שהרווחנו ייצא כלעומת שבא על מוצרי צריכה שונים ומשונים? הספר שואף ללמד אותנו לצמצם הוצאות ובמקביל לפתח מקורות הכנסה פסיביים, כדי שנוכל לפרוש לפנסיה בגיל צעיר.

10. דברים שהלוואי שידעתי בגיל 20 / טינה זליג

ישנם דברים שלומדים רק בדרך הקשה, אחרי שבזבזנו כסף ומאמצים, ומה שגרוע יותר – שנים טובות מחיינו. ספרה של זליג מבקש להניח את התובנות הללו גם בפתחם של הצעירים שזה עתה יצאו לעולם המבוגרים, כדי לאפשר להם לזהות הזדמנויות מבטיחות ולבנות מסלול חיים שיביא אותם להצלחה.

כתבות נוספות:

רוצים לקבל למייל עדכונים בנושאי נדל”ן, כסף והשקעות?

הירשמו לניוזלטר שלנו –

דילוג לתוכן