שבת, 18 מאי, 2024

השקעות מ-1,000 שקל: כך תהיו בעלי מניות בחברות הייטק

.
צילום: Shutterstock

החל מ-2017, כולנו יכולים להשקיע בחברות הייטק בסכומים קטנים דרך רכזי הצעה מסודרים. איך זה עובד, למה צריך לשים לב לפני שבוחרים חברה להשקעה, ומתי נראה את הכסף (אם בכלל)?

כולנו היינו רוצים להיות חלק מחברת הייטק מצליחה שעשתה אקזיט וחילקה מיליונים למשקיעים שלה, אך עד לא מזמן זה היה בלתי אפשרי עבור משקיעים קטנים.

בשנת 2017 נכנס ליישום חוק השקעות המונים, שמאפשר לציבור הרחב להשקיע בחברות בתמורה למניות או אגרות חוב, עוד לפני שהן הופכות לחברות ציבוריות. המשמעות היא, שכל אחד מאיתנו יכול להשקיע בחברות שמגייסות הון בשיטה זו, בסכומי השקעה נמוכים במיוחד של החל מ-1,000 ש”ח בדרך כלל.

עד לפני שנים ספורות, יזמי הייטק היו צריכים לגייס משקיעים בסכומי השקעה גבוהים במיוחד על מנת לקדם את החברות שלהם. חוק השקעות המונים, פתח עבורם ערוץ גיוס נוסף שלא מחייב אותם בהכנסת משקיע גדול ומתוחכם לחברה, אלא מאפשר להם לצבור את ההון דרך המוני משקיעים קטנים.

כניסה למיזמי הייטק כאלה בסכומים נמוכים, אפשרית בישראל דרך רכזי הצעה – אלו הם גופים שמרכזים את ההצעות לציבור ואחראיים לבדוק שחברות הייטק שהם מגייסים עבורם את הכסף, עומדות בקריטריונים שקבעה הרשות לניירות ערך. קריטריונים אלו מגנים על הציבור הרחב מפני בקשות להשקעות מצד גורמים זדוניים שלא יעמדו בדרישות הרשות.

אז איך עושים את זה?

בשלב ראשון כדאי להיכנס לאתרים של רכזי ההצעה המורשים בישראל – שם תוכלו להיחשף למגוון החברות והמיזמים שמגייסים הון מהציבור באותו זמן. המגוון רחב מאוד וכולל מיזמים בתחומי הרפואה, הפיננסים, הטכנולוגיה ועוד.

אם יש חברה שאתם מתחברים אליה מבחינת ההזדהות שלכם עם המוצר והערכים שלו או שיש רעיון שאתם חושבים שהולך להיות הדבר הבא – מצאתם את ההזדמנות שלכם להשקיע.

כעת כדאי שתקראו היטב על החברה ועל הצוות שעומד מאחוריה: האם כבר יש להם ניסיון במיזמים קודמים? האם הם כבר עשו אקזיט? כדאי לקרוא האם לחברה יש משקיעים מובילים או אנג’לים – אותם משקיעים גדולים שכנראה האמינו גם הם בחברה והחליטו להשקיע בה הרבה כסף – נתון זה יכול להיות אינדיקציה טובה לאמון של אנשים מנוסים מכם בחברה שבחרתם.

מתי תראו את הכסף?

לא כל החברות יצליחו בסופו של דבר לממש את הרעיון שלהן, להיות מונפקות בבורסות או לעשות את האקזיט המיוחל, אבל ניתן בהחלט לבדוק באיזה שלב החברה נמאת על מנת להעריך את הסיכוי שזה יקרה.

ככל שהחברה בשלב מוקדם יותר בחייה, היא תגייס תמורת שווי נמוך יותר ואם היא תפרוץ – הרווח שלכם יהיה גדול יותר. אך זה מגיע גם עם סיכון. כשהחברה בשלביה הראשונים, יש יותר סיכויים שהיא תיכשל בדרך ממגוון סיבות וכדאי לבדוק היטב אם אתם מוכנים לסיכון הזה. בנוסף, ככל שהחברה נמצאת בשלב מוקדם יותר, כך ייקח לה יותר זמן להגיע ליעד ואתם תראו את הכסף שלכם רק בעוד שנים ארוכות.

באתרים של רכזי ההצעה תוכלו למצוא הרבה חברות שנמצאות כבר בשלבים מתקדמים. הן כבר גייסו את מרבית ההון שלהם ממשקיעים מובילים, עברו ניסויים מוצלחים, ייצרו אבטיפוס שעובד או כבר רצות עם המוצר שלהן בעולם. חברות כאלה יימכרו לכם את המניות תמורת שווי גבוה יותר של החברה, אך קיימת סבירות גבוהה יותר שהן יגיעו בקרוב להנפקה או למכירה ואתם תוכלו לקבל את ההשקעה שלכם ואת הרווחים מיד כשזה יקרה.

ברוב המקרים תוכלו לראות מה הצפי של החברה להמשך הדרך ומתי היא חושבת שתוכל להתחיל למכור את המוצר – זהו מדד חשוב שכן הוא יאפשר לכם להעריך מתי תסתיים ההקשעה והאם זה מתאים לכם. בסופו של דבר, השקעת המונים היא השקעה שפתוחה כמעט לכולם, אך מחייבת הבנה שהכסף ששמתם לא נזיל בכלל, בניגוד להשקעות בבורסה, וכי אם תראו רווחים, סביר להניח שהם יגיעו רק כעבור מספר שנים שלא ניתן לחזות מראש.

כתבות נוספות:

רוצים לקבל למייל עדכונים בנושאי נדל”ן, כסף והשקעות?

הירשמו לניוזלטר שלנו –

דילוג לתוכן