שבת, 4 מאי, 2024

האם עדיין משתלם לקנות דירה להשקעה בבאר שבע?

באר שבע
צילום: שאטרסטוק

בעשור האחרון החזיקה באר שבע בתואר בירת המשקיעים, בזכות הסטודנטים, אנשי הקבע ואנשי ההייטק שהגיעו לעיר והזרימו ביקושים רבים לשוק השכירות. בשנה האחרונה ניכרת האטה בשוק – האם היא זמנית בלבד?

עליית מחירי הנדל”ן המתמשכת מאז 2008 הורגשה כמעט בכל מקום בישראל, אך בירת המשקיעים הבלתי מעורערת היא העיר הגדולה בדרום ואחת הגדולות בישראל – באר שבע.

גורמים רבים תרמו לשגשוג שוק השכירות בעיר, כשאחד העיקריים שבהם הוא אוניברסיטת בן גוריון השוכנת בעיר ומושכת אליה אלפי סטודנטים. צעירים אלה זקוקים לדירות, וגם כשהם מסיימים את לימודיהם, תמיד יגיעו סטודנטים חדשים להחליף אותם. מגמה נוספת היא המעבר של בסיסי צה”ל לנגב, לצד חברות הייטק וענקיות תעשייה שהחלו לפעול באזור, והביאו אליו תושבים חדשים: קציני צה”ל ועובדי ההייטק, שהזרימו לעיר ביקושים לנכסים גדולים ויוקרתיים יותר.

גם תשואה, וגם עליית ערך

כתוצאה מהביקושים הללו, משקיעים שרכשו דירות בבאר שבע נהנו משתי מגמות שהשתלבו זו בזו. הראשונה היא עליית מחירים מתמשכת, שהעלתה את ערך הנכס שברשותם, והשנייה היא תשואה נאה בזכות שכר הדירה, כאשר ניתן היה למצוא שוכרים בקלות רבה.

בעשור האחרון ההשקעה בבאר שבע צברה פופולריות כה רבה, עד שהיו משקיעים שלא הסתפקו בדירה אחת, אלא רכשו שתיים, שלוש ואף יותר. חלק מהמשקיעים מכרו את דירתם לאחר כמה שנים כדי לממש את הרווחים, בעוד אחרים ממשיכים להשכיר את הדירה שברשותם וליהנות מתוספת הכנסה חודשית לחשבון הבנק.

האם למחירים עוד יש לאן לעלות?

עם זאת, אם בעבר קל היה לאתר בבאר שבע נכסים במחירים נמוכים, לשפץ בהשקעה קטנה יחסית ולהעמיד להשכרה, וכך ליהנות מאחוזי תשואה גבוהים, כיום כבר הרבה יותר קשה לעשות זאת. לפני רכישת דירה להשקעה כיום, יש להביא בחשבון את העובדה שמחירי הנכסים בעיר כבר עלו במידה משמעותית, וגם שהיצע הנכסים בעיר גדול מאוד, כשעוד ועוד פרויקטים חדשים נבנים בה, כולל מחיר למשתכן.

הסטודנטים חזרו הביתה

עבור משקיעים שמתעניינים בבאר שבע, כדאי גם לדעת כי בעקבות הקורונה, מחירי השכירות בעיר רשמו ירידה. זאת, בשל העובדה שחלק מהסטודנטים שהתגוררו בעיר חזרו הביתה להוריהם בזמן הסגרים והלמידה מרחוק. בנוסף, דיירים רבים התקשו לעמוד בתשלומי שכר הדירה, בעקבות פיטורים או יציאה לחופשה ללא תשלום.

רוצים להשקיע? שמרו על זהירות

כתוצאה ממגמות אלה, מחירי הנדל”ן בבאר שבע כבר אינם עולים בקצב כה מהיר כמו בעבר. בנוסף, בחלק מהדירות, בעיקר הקטנות יותר, שמיועדות לסטודנטים, נרשמה ירידה בביקושים. כלומר, משקיעים ששוקלים רכישת דירה בעיר במטרה להשכיר אותה, צריכים כיום לבדוק לעומק את רמת המחירים מול התשואה והעלייה הצפויה בערך הדירה, כדי לוודא כי הם נכנסים לעסקה שתשתלם להם.

עם זאת, יש לציין כי הסטודנטים החלו לחזור לעיר, עם הירידה בתחלואה בקורונה, מה שיכול להביא לעלייה חוזרת של הביקוש. בנוסף, קיימות אוכלוסיות שפחות הושפעו מהמשבר, כגון עובדי הייטק ומשפחותיהם, שמעדיפים כאמור דירות גדולות יותר, בשכונות החדשות של העיר. ייתכן שעבור משקיעים, זהו סוג הנכסים שבו כדאי להתמקד בתקופה הקרובה.

כתבות נוספות:

רוצים לקבל למייל עדכונים בנושאי נדל”ן, כסף והשקעות?

הירשמו לניוזלטר שלנו –

דילוג לתוכן